Doniosłym etapem rozwoju Marciszowa było w 1867 r., przeprowadzenie przez wieś linii kolejowej łączącej Wałbrzych i Jelenią Górę. Zbudowano wtedy stację kolejową, przy której rozwinęła się osada Marciszów Dolny. W 1895 roku od stacji w Marciszowie przeprowadzono linię do Jerzmanic-Zdroju, a następnie do Złotoryi i Legnicy. Marciszów stał się jednym z większych węzłów kolejowych w Sudetach, a równocześnie istotną część mieszkańców zaczęli stanowić kolejarze. W 1914 roku wybudowano łącznicę z Marciszowa Górnego, przez Krużyn do Kamiennej Góry. Marciszów to stacja, z której jeszcze do lat 90-tych ubiegłego wieku rozchodziły się z niej linie w pięciu kierunkach. Wtedy zamknięto jednak linie w kierunku Bolkowa i Złotoryi. A i w kierunku Lubawki też nie wiadomo jak długo jeszcze będą pociągi jeździły. Obecnie czynne są jeszcze: stacja w Sędzisławiu i przystanek w Ciechanowicach. Dawniej były jeszcze stacje w Domanowie i Świdniku (choć nazywała się Płonina).
Komentarze